Den latviske foreningen i Bergen

med begeistring om framtiden

Hvordan det begynte

Den latviske foreningen i Bergen ble opprettet om høsten 2013.

Det var en oktoberkveld da vi kom sammen og begynte å drøfte muligheter for å gjøre livet til latviere i Bergen mer spennende, og hvordan vi kunne sprite livet opp med kultur. Hva som kunne gjøres for å fremme latviernes samhold, opprettelse av latviske interessegrupper og fritidsaktiviteter, hvordan latviere kunne møtes, synge, danse og bruke sin fritid på en “latvisk” måte.

Siden opprettelse av foreningen har vi gjort alt for å få det til. Etter hvert har vi blitt som en slags ledd mellom ulike organisasjoner i Latvia og verden, og latviere som bor her.
Foreningen er åpen for alle som bor i Bergen eller omegn og som ønsker å realisere eget prosjekt.

Vår oppdrag er å forene og støtte latviere som bor i Bergen og omegn, sørge for bevaring og styrkelse av den latviske identiten og kulturen.

Foreningens styre

Slik bor vi i utlandet, nedgravet i det daglige arbeidet. Vi lever og arbeider sammen med andre folk, savner det latviske, røttene våre. Derfor fungerer foreningen som en god plass hvor man kan møte sine egne landsfeller, høre sitt språk, bruke det for å uttrykke sin mening direkte. Forstå at du er ikke alene langt borte fra hjemmelandet, at det er mange av oss, og det forener.

Agnese K.

Hvordan får vi det til

Foreningen grunner seg på og lever av entusiasme og uselvisk arbeid. Den eksisterer takket være sine medlemmer som jobber aktivt med å realisere sine egne prosjekter og bidrar til andre sine prosjekter uten vederlag. Like viktig er også andre medlemmers eksistens, til tross for at de ikke deltar aktivt, men støtter oss i tankene. I løpet av denne korte perioden har vi gjennopført mange gode ting.

Eksempler på det gjennomførte

• Feiring av Midsommers “Līgo Bergenā 2014”

• Utenriksstasjon i Bergen for valget av Det 12. Latviske parlamentet Saeima

• Feiring av nasjonaldagen 18. november i 2014.

• Et møte med Barnevernet

• Et møte med NAV

• En latvisk stand i Grieghallen i forbindelse med prosjektet “Latvia – Norge. Oppdag nye tradisjoner i  folkemusikken”.

• Deltakelse i ofisiell mottakelse av presidenten Andris Bērziņš i Den latviske ambassaden i Oslo;

• Et seminar om samfunnsdeltakelse

• Deltakelse i en internasjonal fotballkamp i Bergen

• Et møte med de politiske partiene i Bergen før norsk kommunevalg

• Foreningens nettsidenes facebook.com/lbnbergena og draugiem.lv/lbnbergena opprettelse, vedlikehold og regelmessig oppdatering av nyheter om diverse begivenheter og aktiviteter i Bergen og mye mer